טיפול בלקויי למידה

תיאוריות התפתחותיות מציגות גישות טיפוליות מגוונות להתמודדות עם לקויות למידה וקשיי התנהגות של ילדים. אציין את שיטת תרפיית אור צליל וצבע ומהותה, וכיצד ניתן להתאימה לצרכי הילד כדי לסייע להתפתחותו. חשוב לציין התמונה להמחשה בלבד, ולמצולמים אין קשר לכתבה.
מחבר: ד"ר שולמית רונן, 25/09/11

תיאוריות התפתחותיות מציגות גישות טיפוליות מגוונות להתמודדות עם לקויות למידה וקשיי התנהגות של ילדים.
אציין את שיטת תרפיית אור צליל וצבע ומהותה, וכיצד ניתן להתאימה לצרכי הילד כדי לסייע להתפתחותו.
צמיחתו של מקצוע התרפיה באור צליל וצבע הביאה להתגבשות שטחי טיפול עיקריים:

 פסיכותרפיה באמצעות אור וצבע, צבע ורפואה, תרפיה באור צליל וצבע בחינוך המיוחד, בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי.

 תרפיה באמצעות אור צליל וצבע מיועדת לטפל בילדים, במתבגרים, במבוגרים ובקשישים החווים בעיות רגשיות- נפשיות. הטיפול נעשה בעיקר עם אנשים בריאים הנמצאים במשבר ועם אותם הרוצים להעמיק את המודעות לתקשורת האישית והחברתית ולממש את הפוטנציאל הגלום בהם ועם חולים הזקוקים לתמיכה והעצמה לעצם היותם.

 בשטח הרפואה משתמשים באור צליל וצבע למטרות הקשורות בשדה התחושתי-מוטורי (השגת שליטה מוטורית, שיווי משקל ואיזון, קואורדינציה מוטורית גסה ועדינה, שיפור הדיבור במצבי אפזיה).

 בשדה הפיזיולוגיה (הסדרת הנשימה, הרגעת קצב פעימות הלב וחיזוק המערכת החיסונית)

 בשדה הפסיכופיזיולוגיה (הפחתת כאב, הורדת רמת החרדה, ירידה במתח ועלייה ברגיעה, הגברת רמת האנרגיה והפחתת מידת העייפות) ובמכשור רפואי, כגון : MRI, הקרנת צבע ועוד'.

 הטיפול באור צליל וצבע יכול להינתן כטיפול על מנת להוריד רמת חרדה ורמת כאב, או להתלוות לטיפול הרפואי כטיפול תומך, כגון: דמיון מודרך, הדמיה, צלילים, צביעת מנדאלות ועוד'.

 תרפיסטים באור צליל וצבע, בעבודה עם ילדים מתמקדים בעיקר בתחום הרגשי-נפשי ובתחום ההתנהגותי-חברתי. בנוסף - מיקוד בנושאים הקשורים לתפיסה, לתחום הקוגניטיבי, לשפה ותקשורת ולפיתוח יכולות לימודיות אצל הילדים המתקשים בבעיות למידה בכל הרמות, כגון:

 בעיות קשב וריכוז, קושי בקריאה וכתיבה, חשבון וידע כללי, שינוי ושיפור תבניות חשיבה, הסתגלות במעגל החיים, דיסלקציה וכו'.

הטיפול בתחום הרגשי- נפשי מאפשר הגברת המוטיבציה לעשייה וללימודים וטיפול בלקויי למידה. הילד לומד להכיר את עולמו הפנימי, מה שמאפשר לו להגיע למודעות רגשית ואישיותית. תהליך זה מוביל לעידון רגשות במצבים מלחיצים והתמודדות עם מתחים רגשיים, יוצר חוויות של הצלחה ומוביל לשיפור הדימוי האישי והביטחון העצמי. הילד לומד לקחת אחריות וכך פוחתת התלות שלו באחרים. השיפור ביכולת להעיז, לנסות וליזום דברים חדשים, מובילה לפיתוח יכולת ההנאה ושמחת החיים.

 הטיפול בתחום החברתי-התנהגותי ולקווי למידה מאפשר הפחתת התנהגויות לא יעילות, כמו התנהגות אלימה, פיתוח היכולת לשתף פעולה עם הסביבה, פיתוח יכולת נתינה וקבלה, שיפור יכולת ההקשבה ועוד.

 את הפעילות עם ילדים ניתן לבצע בעבודה פרטנית או קבוצתית. לפעילות בעבודה הקבוצתית תועלת משלה, שכן כלי הטיפול מאפשרים דינאמיקה קבוצתית ותמיכה של הקבוצה ביחיד. כך גוברים הרגשת השייכות, מתפתחים היוזמה והיצירתיות, ולצידם המשמעת העצמית.

פיתוח מיומנויות בתרפיית אור צליל וצבע

לתהליכי התפתחות נדרשת סביבה חוויתית ומגרה, המפעילה את הקשרים הנוירולוגים במוח. גירוי מכוון הוא דרך להפעיל קשרים אלו.

הצבעים

הצבעים הם שפה, דרכה הנפש יכולה לבוא לידי ביטוי. ה"אותיות" הן קשת הצבעים, ו"קריאה" באמצעות שפת הצבע נותנת לאדם אפשרות למצוא בתוך עצמו את הצבעים הטובים לו בכל הרבדים בחייו, ולבחור בהם.

לכל צבע השפעה שונה על המקצב הפנימי של האדם. הצבעים משקפים את מנעד הרגשות האנושי העצום, במפגש במערכות יחסים עם אנשים, בעיצוב הבית הפנימי והחיצוני, במזון, בביגוד ועוד'.

הצבעים יכולים לשמש לשיפור כישורי למידה ולהשגת אוירה לימודית רגועה ושלווה. השימוש באור, צליל וצבע, עוזר להגיע למיקוד הקשב ולהגשת המטרות הקשורות להוראה והלמידה.

אור, צליל וצבע כסביבה טיפולית

אור, צליל וצבע מאפשרים ומסייעים ביצירת סביבה תומכת ומאפשרת, ועוזרת במניעת אלימות רגשית והחצנתה כלפי החברה.

טיפול באור, צליל וצבע עוזר לחבר בין היגיון לרגש, מציאות לדמיון, ומאפשר לשתי האונות של המוח להתפתח יחד בו זמנית.

שיטת אור, צליל וצבע עובדת על מגוון מצבים הזקוקים לעזרה:

 מעמיקה את המודעות לרגשות ומרחיבה את היכולת להבעה רגשית

 מלמדת ארגון, סדר ואיזון

 עוזרת במיקוד הקשב והריכוז

 מסייעת ביצירת סביבה תומכת ומונעת אלימות

 עוזרת בשיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי

 מסייעת ומאפשרת לאותם לקויי הלמידה לקחת אחריות אישית על מנת להגיע לעצמאות ולממש את האיכויות החבויות בתוכם.

פסיכותרפיה באמצעות תרפיית אור צליל וצבע

זהו תהליך שבו התרפיסט באור צליל וצבע יוצר קשר מכוון עם המטופל החווה בעיות רגשיות, הבאות לידי ביטוי:

 בהפרעות בחשיבה, בתחושות- בהרגשה הכללית או ממוקדת עכשווית

 הפרעות בהתנהגות

 במערכת הקשרים של האדם עם עצמו ועם סביבתו.

הקשר הנרקם בין מטופל למטפל באמצעות אור צליל וצבע מאפשר הקשבה והתבוננות, כבוד ומתן מקום לפרט בתוך הקבוצה.

מטרתו של האבחון, הייעוץ והטיפול באור צליל וצבע, הוא:

 לסייע לאדם ו/או לילד ליצור שינויים בסימפטומים פתולוגים ופיסיים

 בדפוסי חשיבה והתנהגויות לא מסתגלות

 לחזק את הצמיחה וההתפתחות האישית על מנת לממש את הפוטנציאל הטמון בכל אדם ואדם ולהגשים את האיכויות שבו.

האבחון, הייעוץ ו/או הטיפול מתאים לאותם אנשים אשר:

 מסיבות שונות אינם מתפקדים במלוא הפוטנציאל שלהם בחיי היומיום

 אנשים אשר מסיבה כלשהי נקלעו למשבר

 לאותם אנשים הזקוקים לחיזוק ותמיכה

 לאנשים הרוצים לממש עצמם ולמצות את מלוא הפוטנציאל הקיים בתוכם.

תרפיית אור, צליל וצבע והקשרם לרפואה

התרפיה במוזיקה ותדרי הצלילים התפתחה בעיקר לאחר מלחמת העולם השנייה, והייתה בשימוש בבתי חולים באירופה, אסיה וארצות הברית. הספרות המקצועית העוסקת בנושא מדגישה את יכולת ההרגעה של המוזיקה ואת הצורך במוזיקה וצליל כמשקל נגש לגישה הרפואית הקונבנציונלית, היבשה והקרה.

הטיפול במוזיקה ותדרי הצלילים יכול להינתן כסיוע לטיפול אחר או כטיפול עיקרי בפני עצמו:

 בבתי חולים – על מנת להוריד רמות חרדה וכאב

 כטיפול תומך, כגון: האזנה למוזיקה וצפייה באור בעל צבע מרגיע בשעת דיאליזה

 פיזיותרפיה

 לאחר כימותרפיה ועוד'.

בתחום הרפואה משתמשים באור, צליל וצבע למטרות שונות, כגון:

 השגת שליטה מוטורית

 שיווי משקל ואיזון

 שיפור קואורדינציה מוטורית גסה ועדינה

 שיפור הדיבור

 הסדרת הנשימה

 הרגעת קצב הלב

 חיזוק המערכת החיסונית

 הפחתת כאב

 ירידה במתח ועלייה ברגיעה

 הגברת רמת האנרגיה

 הפחתת מידת העייפות ועוד'

ולאחר כל אלה המלצה חשובה לכולנו

 הקשיבו לילדכם

 שמרו עליהם באהבה

 כבדו אותם ואת דעתם

 העריכו אותם

 הציבו להם גבולות

 

ד"ר שולמית רונן 052-3371070
פייסבוק favorite הדפס
צור קשר
שם מלא:
דוא"ל:
טלפון:
אני מסכים לקבל מבצעים ועדכונים

חדשות ואירועים