אבחון ליקויי למידה, מה הם אומרים על הילד?

חוקרים רבים מציינים שיש קשר ברור בין הטמפרמנט של הילד לבין מהלך התנהגותו והסתגלותו. יחד עם זאת, למוטיבציה, לכישוריו ולציפיות, ולדרישות מהילד ישנם השפעות אפשריות ומרחיקות לכת שיגרמו לשינויים בהתנהגותו. נמצא גם, שככל שהסביבה מודעת יותר ליכולתו ולמגבלותיו של הילד, ומציבה לו דרישות ההולמות אותו, כך הילד יבטא פחות קשיים וליקויי למידה. חשוב לציין שהתמונה להמחשה בלבד, ולמצולמים אין קשר לכתבה.
מחבר: ד"ר שולמית רונן, 24/09/11

אבחון ליקויי למידה, מה הם אומרים על הילד?

ילדים המאובחנים כבעלי לקויות למידה ברמות השונות נע בין % 5 ל- 10%.

מעבר לבעיות למידה, ילדים אשר להם לקות למידה חווים בעיות וקשיים במגוון מצבים, כגון: בעיות הסתגלות חברתית, קשיים רגשיים, הערכת דימוי והערכה עצמית נמוכים, מוטיבציה נמוכה עקב כישלונות החוזרים על עצמם, מצבי חרדה ולחץ, ועוד.

תרפיית אור צליל וצבע הי שיטת טיפול העשויה לחולל פלאים ושינוי בחייו של כל אחד, ילדים ומבוגרים כאחד.

מהי לקות למידה?

לקות למידה היא הפרעה ברכישת מיומנויות לימודים בסיסיות שבאות בעקבות שיבושים בתהליכים קוגניטיביים. ההשערה הרווחת היא שהבסיס להפרעה הוא נאורולוגי, והמקור העיקרי לקשיים הסובלים מלקויות למידה הוא שיבושים או הפרעה בתפקוד המוחי.
לעיתים, מדהים לגלות שיכולתם האינטלקטואלית של אנשים בעלי לקות למידה וילדים עם לקויות למידה על גווניה השונים, יכולתם גבוהה מעל הממוצע, אולם מתקשים במיומנויות קוגניטיביות בתחומי השפה, התמצאות במרחב וזמן, בעיות זיכרון, קשב וריכוז וחשיבה. חשוב לציין, שדרגות הלקות והחומרה משתנים מאדם לאדם בהתאם למצבו.

ילדים עם לקויי למידה וקשיי התנהגות, מפתחים לעיתים קרובות תפישות מוטעות המעצבות את דרך התנהגותם במצבים מסוימים.
ילד שגדל בסביבה ולמד מחוויותיו שהסביבה הקרובה נוטה למתוח עליו ביקורת ללא הרף, עשוי להאמין שכך עושה כל מי שנפגש עמו, מותח עליו בקורת וצוחק עליו. אין זה משנה את העובדה שהאמת שונה, אולם מתוך מצב כזה עשויה להתפתח קטטה או ריב בלתי מוסבר.
תפיסות מוטעות הן נלמדות, ועל כן ניתן לשנותם על פי משחקי תפקידים, ועל ידי שימוש בצבעים ובאבחון בצבע ניתן לבחון דרכי גישה שונה ואחרת להרגלים הקיימים.

זיהוי ואבחון לקויות למידה

רבים המחקרים המראים את הקשר בין קשיים שחווים תינוקות וילדים(במהלך ההיריון ותהליך הלידה) לבין לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז, ועוד'. על כן, חשיבות רבה בזיהוי סימנים אלה בגיל מוקדם ביותר ולהתחיל לטפל בהם, אולם גם כאשר הלקות מתגלה ומאובחנת בגיל הגן או מאוחר יותר, ניתן טפל בבעיה בעזרת טיפול המתאים לילד, ולאפשר לילד להפוך לאדם בוגר אשר ביכולתו לקבל כלים להשתלבות בחברה, ולהביא לידי ביטוי את כישוריו ואיכויות יכולותיו לידי ביטוי.

דרכים רבות לאבחן ילדים בעלי לקות למידה
החשוב ביותר, להתבונן ולחוש מהי התחושה הרגשית והחברתית המתפתחת בעקבות הלקות. לעיתים בגלל הרצון לרצות שיהיו "כמו כולם" על פי ערכי החברה, איננו רואים את צרכי הילד, והוא הולך לאיבוד.

לפי הבנתי, חשוב לטפל בליקויי למידה, אולם לא פחות חשוב, לסייע לילד במספר דברים מתוך הבנה לצרכיהם:
 

  • להבין טוב יותר את התנהגותם
  • לסייע לשלוט טוב יותר בהתנהגותם
  • לסייע בלפתח הערכה עצמית ודימוי עצמי טובים יותר
  • לפתח יחסים חברתיים טובים יותר
  • לזהות דפוסים של חרדה ולחץ ולאפשר להביאם לידי ביטוי
  • שימת לב לדפוסים, כגון: שליטת יתר מוביל לעיתים קרובות לחוסר איזון והחצנה.

     

מטרת זיהוי מצבים אלה, אינם מחויבים המציאות, ניתן לחולל שינוי על ידי עבודה ביחד בצורה רגועה ומותאמת לצרכי הילד במסגרת פרטנית וקבוצתית. חשיבות רבה לכבד את הילד בכל עת, לסייע לו להבין את המצב שבו הוא נמצא, ולהזמינו להצטרף לשליטה משותפת במצב בדרך חיובית להשגת השינוי הרצוי לטובתו.

חשיבות גדולה, להתבונן בילד כאדם, כמכלול ולא כסימפטום שיש צורך "לפתור". חשובה מאד "ההקשבה הפעילה" שילד ירגיש שאכן מקשיבים לקורה לו.

גורמים המשפעים על התנהגות הילד וליקויים התפתחותיים המהווים דרך וביטוי ללקות למידה:

מזג - הטמפרמנט שתינוק/אדם מביא עמו מרגע היוולדו לעולם.
המזג בא לידי באוסף של תכונות מולדות המאפיינות התנהגות של הילד. בגיל הרך משפיע על התנהגות הילד ועל האינטראקציה שהוא יוצר עם סביבתו.

ילדים בעלי מזג "נוח", הם ילדים המסתגלים בקלות לשינויים בסביבה, ולהם גישה חיובית ויצירתית כלפי בני אדם בסביבתם.

ילדים בעלי מזג "קשה" – הם ילדים הנתונים למצבי רוח, ועצמת התגובות היא גבוהה וקצב ההסתגלות לשינויים – איטי.

ילדים "המתחממים לאט" – נדרש להם זמן להסתגל למצבים חדשים, אולם התגובות לגירויים ולשינויים מתונה וחלשה, ניכרת בהם התנהגות פסיבית מצידם.

חוקרים רבים מציינים שיש קשר ברור בין הטמפרמנט של הילד לבין מהלך התנהגותו והסתגלותו. יחד עם זאת, למוטיבציה, לכישוריו ולציפיות, ולדרישות מהילד ישנם השפעות אפשריות ומרחיקות לכת שיגרמו לשינויים בהתנהגותו.
נמצא גם, שככל שהסביבה מודעת יותר ליכולתו ולמגבלותיו של הילד, ומציבה לו דרישות ההולמות אותו, כך הילד יבטא פחות קשיים וליקויי למידה.

 

ד"ר שולמית רונן

052-3371070

תגיות : אבחון ליקויי למידה

 

הפרעות קשב וריכוז
פייסבוק favorite הדפס
צור קשר
שם מלא:
דוא"ל:
טלפון:
אני מסכים לקבל מבצעים ועדכונים

חדשות ואירועים