"שומנים בריאים" מהם?

הזמנה לעיון במידע חשוב זה, על אף שזהו קצה קצהו של מידע, אולם חשיבותו רב ובעל ערך חשוב ביותר.
מחבר: ד"ר שולמית רונן, 19/07/11


מה זה שומן?

שומן הוא אחד מאבות המזון העיקריים בטבע. השומן בנוי מחומצות שומן שונות עליהן נלמד בהמשך.

השומן הוא מרכיב נכבד ברוב מוצרי המזון הבאים אל פינו ומשמש ליצירת אנרגיה לפעילותנו היומית ולבניית מערכות פונקציונליות בגופנו.
השומן הוא גם פתרון טכנולוגי מעולה לאגירת אנרגיה בגופנו לימי צרה ומחסור.

חומצות שומן מהן?

ישנן שלוש קבוצות עיקריות של חומצות שומן המרכיבות את סוגי השומן השונים:

1.חומצות שומן רוויות, שמקורן בעיקר מבעלי חיים, (בשר, ביצים, חלב).
2.חומצות שומן חד בלתי רוויות, שמקורן בעיקר מן צומח דוגמת זית, קנולה ואבוקדו, אך נמצאות גם בדגים ובבשר.
3.חומצות שומן רב בלתי רוויות, המתחלקות לשתי תת קבוצות: 
אומגה – 3, שמקורה העיקרי דגי מי ים קרים, אצות וצמחי מי ים קרים ומעט צמחי יבשה דוגמת פשתה, מרווה ומנטור.
אומגה - 6 , שמקורה העיקרי בשר, פירות, קטניות, גרעיני תירס, גרעיני סויה, אגוזי דקלים וסוגי צמחים אחרים.

ההבדל בין סוגי חומצות השומן ניכר מייד בטמפרטורת ההמסה שלהם:

חומצות שומן רוויות הופכות קשיחות בקירור, בעוד חומצות שומן בלתי רוויות, שומרות על נזילות וגמישות גם בקירור.

שומנים רווים: כשהם מופיעים בכמויות גדולות, הם מעורבים בתהליכי השמנה, עלייה ברמת הכולסטרול ושקיעתו על דפנות העורקים. בעקבות זה הם עלולים לגרום לסתימת עורקים ובהמשך, לאירועי לב ושבץ.

שומנים חד בלתי רוויים: טובים מאד לתפקודו התקין של הגוף, אך אינם הכרחיים לתפקוד היומי של כל תא. עם זאת הן קלים לעיכול, מחזקים את המערכת החיסונית ומונעים מספר ניכר של חוליים. 

בספרה של ד"ר ארטמיס סימופולוס (יועצת התזונה לשני בתי הקונגרס של ארצות הברית) "THE OMEGA DIET", מושם דגש חזק על דיאטות הכוללות חומצות שומן חד בלתי רוויות ובעיקר שמן זית ואכילת מאכלי ים הכוללים חומצות שומן רב בלתי רוויות מסוג אומגה – 3.

שומנים רב בלתי רוויים: כאמור הכרחיים לתפקודו האופטימאלי השוטף של כל תא בגופנו. תפקידם העיקרי לשמור על תפקוד תקין של המוח, לשמור על תפקוד תקין של הממבראנות בכל תא, כך שהקולטנים בתאים יוכלו לקלוט ולהעביר מסרים ביניהם מחד וחילוף חומרים בינם לבין מחזור הדם מאידך.

"שומנים בריאים" והשפעתם על התפתחות המוח בעובר

יש חשיבות גדולה להתפתחות מוח הילוד בזמן ההריון וההנקה. 
מחקרים שנערכו בדנמרק ובאיי פארו מצאו כי נשים הנוטלות אומגה – 3 בזמן ההיריון ובזמן ההנקה, יולדות ילדים בשלים יותר, באיחור ממוצע של שבוע ו – עם עשר נקודות משכל ממוצע גבוה יותר מאשר ילדי אחיותיהן שלא נוטלות אומגה – 3.

יותר מכך, נשים שאינן צורכות אומגה – 3 בזמן ההריון, חשופות לדפרסיה ולדיכאון שלאחר לידה, הנובעת מגירעון חמור באומגה – 3, המועברת בעת ההריון על ידי האם לעובר.
מחקרים שנערכו באוניברסיטת הרווארד ובבית החולים מקלין, שליד אוניברסיטת הרווארד, מצאו קשר ישיר בין דפרסיה לאחר לידה ורמת אומגה – 3 נמוכה בדם אצל נשים לאחר הלידה.
ומהצד השני, ילדים שלא הצליחו לקבל את רמת ה – DHA הנדרשת להתפתחות מוחם מאמם בזמן ההריון, חשופים יותר ל – ADHD, (חוסר יכולת ריכוז והיפראקטיביות), דיסלקציה, דיספרקציה, אוטיזם, בעיות מוטוריות ודימוי עצמי נמוך.

נתונים בלתי רשמיים במשרדי החינוך השונים בעולם המערבי מראים על רמה של 15% עד 25% בבעיות קשב וריכוז בין ילדי הגנים ובתי הספר בראשית המאה ה-21 והמספרים עולים מדי שנה בשנה.

נזקים תפקודיים למוח

מחקרים נוספים שנערכו על ידי הצוות בראשותו של מנהל המחקר הפסיכיאטרי – פרמקולוגי באוניברסיטת הרווארד ד"ר אנדרו סטול, הראו קשר ישיר בין חוסר בחומצות שומן מקבוצת אומגה 3 לבין סוגי מחלות דכאונית נוספים, כגון: מניה דיפרסיה, ביפולר דיפרסיה.

כתוצאה מכך החלו להוסיף לחולים דכאוניים בבית החולים מקלין אומגה – 3, עוד בטרם תחילת הטיפולים הקונבנציונליים ובהדרגה החלו להקטין את המינונים של כדורים מסוג פרוזאק, ליטיום, ריטלין ואחרים, ששימשו לטיפול בחולים דיכאוניים ובילדים עם תסמונת של הפרעות קשב.

פריצת הדרך במחלות הדכאוניות הביאה חוקרים נוספים לטפל במחלות הקשורות בעצבים כגון סכיזופרניה, אפילפסיה ופרקינסון. 
בהולנד ובצרפת נערכו ניסויים מבוקרים רחבי הקף לצורך מניעת אלצהיימר.
במחקרים שערכו על קבוצות בנות כמה אלפי קשישים מעל גיל 65 בשתי המדינות בנפרד, נמצא כי הקבוצות שצרכו אומגה – 3 בתזונתן (בצרפת) ואו כתוסף תזונה, (בהולנד) לקו באלצהיימר ב- 70% פחות מאשר קבוצות שצרכו תזונה רגילה במקביל, אך ללא אומגה – 3.
מחקר חדש נוסף שנערך בבית החולים קרולינסקה בשבדיה לאחרונה, מראה אף על יכולת בלימה והאטת מחלת האלצהיימר באם היא מאובחנת בראשיתה, על ידי מתן אומגה 3 בריכוז גבוה לחולים, כחלק מטיפול רפואי מבוקר.

ניתן להוסיף מידע ללא גבול, חשוב להתבונן לעומק חשיבות הדבר ומשמעותו לבריאות הפיזית, נפשית והתפתחותית שלנו.

חשוב לציין שישנה חשיבות מערכתית רצינית ביותר, לנושאים כגון:
שומנים בריאים ומערכת הלב ותפקוד כלי הדם, לתא הבודד בגופנו, למשמעותם של השומנים הבריאים ומחלת הסרטן, ועוד נושאים חשובים נוספים.

חשוב מאד לציין את החוקרים המצטיינים שעזרו לנו בהבנת המבנה והפעילות בהבנת צורכי הגוף ל"שומנים הבריאים" והם:

ד"ר דירברג הדני, שערך מחקר בן עשר שנים על שבטי האינויט בגרנלנד. ד"ר סימופולוס האמריקאית, שחקרה וכתבה על התזונה הים תיכונית בספרה THE OMEGA DIET.

ד"ר היבלורן וד"ר סטול האמריקאים שחקרו והבינו את החשיבות למחלות הנפש ופתחו לנו צוהר להבנת הנושא.
פרופסור מורטן בריהן מנהל המחקר של חברת EPAX הנורווגית וד"ר היימלי, מאוניברסיטת אוסלו, המתמחה בחקר התא הסרטני וד"ר ג'קלין סטורדי מאוניברסיטת סוריי, שעזרה לנו להבין את הקשר בין חסר "שומנים בריאים" לבעיות קשב, תקשורת, היפראקטיביות וריכוז בין ילדים.

גם בארץ מספר חוקרים מצטיינים בתחומי ה"שומנים הבריאים", בהם ד"ר צפרירה ניצן וד"ר אמיר ערב מהמכון הוולקני, לד"ר דניאל ים ופרופסור שיניצקי ממכון וייצמן.

תודה לכם, ומזמינה אותכם לשאול שאלות, ואשמח לסייע. 

פייסבוק favorite הדפס
צור קשר
שם מלא:
דוא"ל:
טלפון:
אני מסכים לקבל מבצעים ועדכונים

חדשות ואירועים